Explore-pagina: Zo verovert jouw content de front page van Instagram

Hoewel de Explore-pagina een chaotische indruk kan achterlaten — het is de functie die oorspronkelijk de meest gelikete foto’s moest tonen en daarna meerdere keren is omgegooid — kan het van grote waarde voor jouw account zijn. De tool helpt je namelijk om meer betrokkenheid en exposure op Instagram te krijgen. Het is daarom goed om te weten hoe het precies werkt en hoe jij een plekje op de front page van Instagram kunt veroveren.   

De Explore-pagina helpt om nieuwe content te ontdekken op basis van wat jij al leuk vindt om te zien op Instagram. Op deze pagina vind je tal van suggesties voor (shoppable) posts, stories en IGTV-video’s. Instagram heeft de content gecategoriseerd in diverse thema’s, wat het nog makkelijker maakt om content rondom specifieke interesses te zien. Het is niet alleen een handige tool om nieuwe content de ontdekken, ook biedt het de kans om als gebruiker gezien te worden door een nieuw publiek. De Explore-pagina kan jou namelijk in contact brengen met potentiële volgers die specifiek geïnteresseerd zijn in jouw content.

De pagina werkt aan de hand van het algoritme, wat inhoudt dat Instagram vooral kijkt naar wie jij al volgt en wat voor jou een like waard is op Instagram. Aan de hand daarvan stelt de app een gepersonaliseerde ‘feed’ voor je samen op de Explore-pagina, vol met vergelijkbare content van accounts die jij nog niet volgt. Hoewel de tool met name draait om hoe relevant je content voor andere gebruikers is, zijn er meerdere technieken om jouw spot onder het vergrootglas van Instagram te claimen.

Zo zou de Explore-pagina de voorkeur geven aan video-content, omdat video’s automatisch afgespeeld worden op de pagina en meer aandacht krijgen. De kans is daarom groter dat video’s hoger gerangschikt worden dan foto’s. Dit geldt ook voor Instagram Stories. Visuele stories die niet veel teksten bevatten, zouden eerder getoond worden. Leg daarom meer de focus op videoserie’s, GIFs en visuele effecten. Ook verschijnen stories die inhoudelijk veel op je feed lijken vaker op de Explore-pagina.

Laat je een bepaald merk in je content zien? Dan doe je er goed aan om het merk te taggen. Het algoritme legt zo een link tussen jullie accounts, waardoor je kans maakt om te verschijnen op de Explore-pagina van volgers die het desbetreffende merk volgen, maar jou (nog) niet. Krijg je veel likes en reacties op je content, vooral vlak na het posten? Grote kans dat je een winner bent. Vandaar is het goed om na te gaan op welke momenten je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Een no-go is het reposten van content van andere accounts. Het algoritme zou je daarmee alleen maar lager rangschikken.

Last but not least is het slim om na te gaan hoe vaak jouw content momenteel al op de Explore-pagina verschijnt. Dat kun je doen door de statistieken van je posts in te zien en bij het aantal impressies te kijken hoeveel impressies via “explore” kwamen. Zo kun je meteen zien welke content het beste presteert en de meeste potentie heeft om op de Explore-pagina overgenomen te worden.