Influencermarketing: Waarom het voor elke branche werkt

Influencers kunnen enorm waardevol zijn voor een bedrijf. Hoewel veelvoorkomende onderwerpen fashion, beauty en lifestyle zijn, neemt dat niet weg dat de mogelijkheden in influencermarketing eindeloos zijn. Influencers zijn voor elke branche in te zetten, óók als je stroopwafels verkoopt—wij vertellen je waarom.

Hoewel in het vorige decennium vooral modeliefhebbers foto’s van hun outfits via het internet deelden, zien we nu influencers in alle soorten en maten. Vooral micro- en nano-influencers (met 5.000 tot 50.000 volgers) zitten heel diep in hun vakgebied. Van huisdierbezitters tot art directors, ze spreken een hele nieuwe doelgroep aan. Ze zijn een klik op de ‘follow’-button waard, omdat we dezelfde interesses met ze delen. Voor de volger levert dat waardevolle content op en voor de influencer een trouwe aanhang. Bovendien neemt door de toename van niche-influencers de kans op een goede match met een bedrijf toe.

Onverwachtse match

Hoewel het belangrijk is dat een influencer past bij een merk, is het mogelijk dat de perfecte match onverwacht is. Denk je aan een influencer, dan denk je vaak aan een bepaalde categorie. Zo kennen we allemaal de foodies, momfluencers en interior junkies. Omdat je bij deze influencers al snel denkt aan eten, kinderen of interieur, zien bedrijven grote kansen over het hoofd. Zo kun je ook influencers voor je bedrijf inzetten die je niet zo snel verwacht. Een mooi voorbeeld is Van Wonderen Stroopwafels. Het zijn vooral #fashionista’s die het foodparadijs onder de aandacht brengen. De mooie foto’s van het Hollandse snoepgoedje langs diverse Amsterdamse hotspots leverden de inmiddels ‘instagrammable’ patisserie veel publiciteit op. Of neem onze recente campagne met KPN, waarbij wij het telecombedrijf koppelden aan mommybloggers om digitale opvoedtips onder de aandacht te brengen. Het resultaat? Veel moeders met eigen beeldschermkinderen die zich in de influencers herkennen en gezamenlijk in gesprek gingen over hun eigen regels wat betreft schermtijd, smartphonegebruik en gameverslaving.

Need help? Wij weten precies welke influencers je kunt inzetten voor jouw bedrijf. Schroom niet om contact op te nemen.