Instagram Advertisting: Van story naar lead

Volgens Instagram komt een derde van de meest bekeken stories van bedrijven. Daarnaast verdient een op de vijf stories een direct message van de viewers. Al met al is Instagram Story een zeer interessant en in het oog springend promotiemiddel voor bedrijven, mits je het goed aanpakt. Vandaar zes handige tips die je op weg helpen naar een story ad die niet alleen opvalt, maar ook converteert.

Maak de eerste helft visueel aantrekkelijk

Met een story die slechts zeven seconden duurt, is het van belang om de aandacht van je volgers meteen te trekken. Dit lukt minder goed als je viewers eerst aandachtig een stuk tekst moeten lezen. Richt je daarom op een afbeelding of video die op zichzelf al eye-catching is, zodat je ook de aandacht vast kunt houden van viewers die snel op het volgende verhaal klikken. Je kunt dan altijd in de tweede helft van de story meer informatie bieden. Houd daarbij in gedachten: de boodschap moet kort, boeiend en to the point zijn.

xouxou Berlin maakt in één story gebruik van een reeks bewegende beelden en laat daarmee hun product
vanuit meerdere invalshoeken zien. Pas later in de story voegen zij tekst toe.

Beperk je niet tot één story

Experimenteer ook eens met carrousel ads. Hiermee kun je verschillende slides achter elkaar plaatsen. Dit biedt ruimte om op een creatieve manier diverse uitingen op elkaar over te laten lopen. Dit betekent niet dat spammen een go is, want zeven stories achter elkaar is het maximale aantal dat onze aandacht weet te blijven trekken. Ook hierbij geldt dat de eerste uiting direct de aandacht moet trekken en je volgers ervan moet weerhouden om weg te swipen.

Bol.com gebruikt meerdere stories om hun boodschap op een creatieve over te brengen.
De laatste slide dient als call-to-action.

Turn off the sound

Slechts 15% van de gebruikers op Facebook en Instagram kijkt naar video’s met het geluid aan. Aangezien het overgrote deel van je viewers je story in stille modus zal zien, is het van belang om een story te maken die zonder geluid net zo effectief is als met geluid. Boomerangs zijn een uitstekende tactiek om een story zonder geluid interessant te maken. Wil je toch geluid gebruiken? Gebruik dan tekst om het geluid te ondersteunen, zodat je viewers weten waar je het over hebt—óók zonder het geluid aan.

Structureer de advertentie als nuttige inhoud

Er is geen betere manier om je doelgroep tot iets aan te zetten dan met een call-to-action in de vorm van een swipe-up. Veel bedrijven leggen daar dan ook de focus op, maar probeer het ook eens andersom. Geef je viewers waar ze naar op zoek zijn door de volledige inhoud rechtstreeks in de advertentie weer te geven. Als ze er meer over willen weten of de content willen shoppen, dan kunnen ze altijd nog omhoog swipen. Probeer eerst de boodschap over te brengen zonder dat de viewer ergens op klikt.

Creëer een sterke call-to-action

Wil je je viewers daadwerkelijk omhoog laten swipen? Dan is het van belang om een sterke call-to-action te creëren. Houd hierbij altijd in gedachten dat het principe van schaarste een goede truc is om de twijfelende viewers over de streep te trekken. Als iets zeldzaam is, dan wordt het in de beleving meer waard en ontstaat er een angst ‘om het te missen’. Dit kun je doen door je doelgroep te vertellen dat een aanbieding of product slechts gedurende een beperkte tijd beschikbaar is. Ook kun je je viewers een beloning bieden voor het ‘swipen’, bijvoorbeeld door een exclusieve kortingscode weg te geven.

Vertrouw niet alleen op de swipe-up

Het kan voorkomen dat je viewers niet bekend zijn met een swipe-up en dit helemaal niet opmerken aan de onderkant van je story. Zorg er daarom voor dat je call-to-action voor iedereen te begrijpen is. Dit kun je doen door zelf nog een aanvullende call-to-action toe te voegen. Een advertentie met een eigen geschreven call-to-action wordt 65% meer omhoog geswipet dan een advertentie waarin alleen gebruik wordt gemaakt van de swipe-up-optie van Instagram.