Instagram-Shopping: Via de app shoppen met nieuwe checkout-functie

Instagram heeft zojuist een nieuwe functie onthuld: afrekenen binnen de app zelf. Met Checkout kun je voortaan producten die je op je feed ziet direct kopen, zonder de app te verlaten. Instagram is niet langer meer beperkt tot foto-app, maar wordt zo ook een mega shopping-platform.

Sinds Instagram de shopping-functie introduceerde, werd het voor bedrijven mogelijk om producten aan foto’s te koppelen. Veel retailers spelen in op de populaire verkoopkar van Instagram. Zo gebruiken veel mode- en interieurlabels user generated content — content van klanten en influencers — om producten in foto’s te taggen en ‘shoppable’ te maken. Wat blijkt? Maar liefst 130 miljoen shopaholics klikken maandelijks op zo’n product tag. Hoog tijd dus voor Instagram om hierop in te spelen.

Deze week lanceerde de app de nieuwste functie ‘Checkout’. Klikte je voorheen op een product tag, dan verwees Instagram je door naar de desbetreffende website om je aankoop te doen. Dankzij Checkout kun je voortaan je bestelling via Instagram zelf afhandelen. Klik je op het ‘shoppable’ item, dan verschijnt de prijs van het product. Klik je twee keer, dan volgt er een pagina waar je je gewenste maat en kleur kunt kiezen. Je rekent vervolgens af en volgt gemakkelijk de status van je aankoop in de app. Tada!

Instagram test de functie momenteel onder ruim 20 retailers, variërend van high-end (Burberry, Prada) tot betaalbaar (H&M, Zara). Het is nog niet duidelijk wanneer de functie toegankelijk wordt voor meerdere bedrijven. Voor kopers kan dit betekenen dat het aantal impulsaankopen sterk stijgt, aangezien er niks meer in de weg staat tussen de drang om iets te kopen en de daadwerkelijke aankoop. Kon je de verleiding niet weerstaan en heb je achteraf spijt? Good to know; alle bestellingen via Instagram kun je binnen 30 minuten annuleren.