Survival Guide: Hashtags voor content creators

Zoals wij in onze vorige blogpost al riepen; hashtags horen een belangrijk onderdeel te spelen in elke contentstrategie. Toch gaven veel content creators aan niet te weten hoe zij om moeten gaan met hashtags. Gebruik jij ook Engelse hashtags terwijl je een Nederlandse doelgroep wilt bereiken? Weet je niet welke hashtags je moet gebruiken die passen bij jouw profiel? Hierbij een survival guide met #hashtagtips en hoe je er slim gebruik van kunt maken, speciaal voor content creators.

#1 De gouden regel

Instagram bied je de optie om maar liefst 30 hashtags te plaatsen. Het ene account gebruikt ze allemaal, het andere geen een. Wat is nu het juiste aantal? Uit een recent onderzoek van HubSpot blijkt dat je beter minder hashtags kunt gebruiken die relevant zijn voor de content, dan spammen met te veel. Hun gouden regel: gebruik niet meer dan vijf hashtags, anders daalt je engagement rate. Spam niet omdat je denkt dat het een boost aan volgers en likes oplevert. Keep in mind; goede content betekent automatisch een hoger engagement! Hetzelfde geldt overigens ook voor videocontent.

#2 Hoe specifieker, hoe beter!

Het gebruik van hashtags is een effectieve manier om je niche aan te geven. Zeker content creators richten zich op een specifieke doelgroep. Verzin daarom zelf hashtags die bij het onderwerp van je content passen en houd daarbij altijd in gedachten; hoe specifieker, hoe beter! Plaats geen hashtags omdat het moet, maar omdat ze relevant zijn. Ben je een momfluencer? Vermijd een immens populaire en tevens internationale hashtag als #momlife (38 miljoen berichten) en gebruik in plaats daarvan een specifieke hashtag als #mamavaneenmeisje (396 berichten). Zie je het verschil?

#3 Hashtag voor je brand

Steeds meer content creators zetten in op een hashtag voor hun eigen ‘brand’. Deze hashtag plaatsen zij bij iedere post om zo een eigen label aan de content te geven. Het is een manier om je content te categoriseren. Je kunt deze hashtag heel simpel houden. Maak bijvoorbeeld een hashtag van je profielnaam of verzin hier een creatieve variant op. Zo creëerde momfluencer Joyce (@bundleofjoyce__) de hashtag #joyfulmama als toevoeging op haar eigen naam.

Op dezelfde wijze kun je ook een eigen hashtag koppelen aan een (betaalde) samenwerking. Instagram kan tegenwoordig vanzelfsprekende hashtags als #ad en #spon als spam zien. Daarnaast staat het minder commercieel om je eigen touch aan een gesponsord bericht te geven. Veel content creators doen dit door hun eigen naam of initialen voor de #collab te plaatsen.

#4 Koppel bepaalde content aan een vaste hashtag

Vaste hashtags bieden een manier om je volgers consistent te houden met je inhoud en met ze te communiceren, of dit nu een wekelijks moment is — #tostituesday is bij ons een begrip op kantoor — of een reeks van soortgelijke content. Zo bedacht Mirjam (@mirjam_hart) als grapje #onderblaadjesdoor voor al haar foto’s met blaadjes in beeld. De hashtag werd binnen no time overgenomen en leverde al veel leuke variaties op. Daan (@maandagdaandag) ontwikkelde de hashtag #derotjesopreis voor elk familietripje. Jacoline (@jacolinevdm) blikt elke maand terug en neemt haar volgers mee met #maandvanjacoline.

Benieuwd hoe je nog meer kunt groeien op Instagram? Een grote schoonmaakbeurt is het antwoord!