Waarom #hashtags niet mogen ontbreken in je contentstrategie

Mede wegens het algoritme is het een uitdaging geworden om je doelgroep op social media te bereiken. Engagement is daarom nu belangrijker dan ooit en ook diverse marketingbedrijven slaan de noodkreet. Naar aanleiding van een recent onderzoek over het Instagramgedrag, riep HubSpot op om “in 2019 elke social mediastrategie te richten op betrokkenheid”. Een tool die je hierbij helpt? De ouderwetse hashtag — mits je het goed aanpakt.

We kennen allemaal #ootd, #instafood en #mondaymotivation. Laten dit nou de hashtags zijn die je even achterwege moet laten. Anno 2019 draait het namelijk niet om de overload aan hashtags, evenmin de meest populaire hashtags, maar het gebruik van de juiste hashtag. Omdat hashtags zo populair zijn en we ze in overvloed gebruiken, is het niet zo gek dat we er ongevoelig voor worden en ze zelfs gaan negeren. Om deze reden is het de truc om die ene hashtag te verzinnen waarmee je echt de aandacht trekt. En dat blijkt nogal een uitdaging.

Veel bedrijven gebruiken immers irrelevante hashtags (lees: een modemerk koppelt nog steeds een foto aan #fashion). Deze hashtags zijn inmiddels zo groot geworden, dat het lastig is om je content zichtbaar te maken. Daarmee valt als het ware het doel van het hekje weg; gebruikers helpen om jouw berichten makkelijker te vinden. De grote tip hoe het wél moet? Ontwikkel hashtags om te connecten met je doelgroep. Meerdere bedrijven zijn hier al mee aan de haal gegaan en creëerden een branded hashtag die exclusief is voor het bedrijf. Het trekt de aandacht en vergroot de betrokkenheid.

Zo lanceerde winkelketen ASOS de hashtag #AsSeenOnMe om het delen van outfits te stimuleren. Ook KLM riep met #MyKLMMoment klanten op om een KLM-ervaring te plaatsen. Webshop Loavies creëerde een hashtag rondom haar doelgroep, #girlsgoneloavies. Hashtags dienen zo niet langer om content te vinden, maar ook om content te delen. Zulke unieke hashtags kun je ook inzetten voor bepaalde campagnes of specifieke posts. Voor onze campagne met Christine le Duc ontwikkelden wij #MyPleasure en #ClDconfessions, om het onderwerp seksueel genot onder vrouwen bespreekbaar te maken. #SFontheroad is ons speciale hekje geworden zodra we op stap gaan. En nee, niet elke hashtag hoef je serieus te nemen. Zo kwam Albert Heijn met de woordgrap #ikzalmsnelmaken voor een zalmquiche-recept.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

FLOWER POWER 🌼🧡🌼🧡 #loavies #girlsgoneloavies #ad

Een bericht gedeeld door I R I S ★ | FASHION INSPO (@iriseigenhuis) op