Waarom het anno 2019 waard is om te investeren in influencermarketing

Influencermarketing is meer dan alleen een trend. Het is “een cruciaal onderdeel” van de marketingstrategieën van bedrijven, aldus marketingplatform Launchmetrics. Een nieuw rapport van het platform laat zien dat bedrijven voornamelijk voor influencermarketing kiezen om de zichtbaarheid te vergroten, hoewel het ook een boost voor sales kan zijn.

Danielle Bernstein (@weworewhat) bewees onlangs haar verkoopkracht als influencer. Zij sloeg de handen ineen met bikinimerk Onia — aanleiding hiervoor was de stijging in het aantal sales toen Danielle voorafgaand aan de samenwerking over Onia schreef. Vorige week lanceerde zij haar nieuwste collectie voor het merk. Binnen twee uur nadat haar Instagram Story met de aankondiging “ITALY COLLECTION IS LIVE” online ging, hadden haar volgers voor maar liefst $1 miljoen aan badkleding uit haar nieuwste collectie gekocht.

Aan The Business of Fashion liet Danielle weten de gigantische toename in sales niet alleen te danken aan haar grote aanhang. The key? Merken moeten meer vertrouwen op influencers. Influencers weten immers als geen ander wie hun ‘fans’ zijn en hoe zij zich met hen kunnen verbinden. Zo had Danielle de meeste invloed op het gehele ontwerpproces, waarin zij de feedback van haar volgers meenam. Het opheffen van controle kan voor merken moeilijk zijn, maar is vaak noodzakelijk.

Ook Instagram laat steeds meer zien hoe de toekomst van detailhandel verschuift. Onlangs maakte de app bekend bezig te zijn met ‘shopabble’ posts voor influencers. Zo wordt het voor gebruikers veel makkelijker om hun favoriete looks van hun favoriete influencers te kopen, waardoor een “like” zomaar kan veranderen in een “buy”. De nieuwe feature, dat een vervolg is op de lancering van Checkout, belooft merken te helpen om de waarde van influencers te zien. Waar het voorheen zo goed als onmogelijk was om de invloed van influencers rechtstreeks aan de verkoop te koppelen, krijgen merken nu toegang tot statistieken als bereik, productweergaven en kliks. En daarmee lijkt er eindelijk een antwoord te komen op de veelgestelde vraag: “Hoeveel van mijn marketingbudget wordt omgezet in sales?”

Benieuwd waarom influencermarketing voor elke branche werkt? Dat lees je hier.