Zo behoud je een betrokken achterban in het dynamische influencerlandschap

Laten we even terugkeren naar de oertijd van het influencerlandschap. Het ontstond bij een nieuwe generatie internetgebruikers die hun online imago gebruikten om een bepaalde lifestyle te delen. In tegenstelling tot acteurs of modellen, waren het personen waar men nog nooit van gehoord had. Het was de moderne technologie die hen in staat stelden om veel mensen te bereiken. Het idee was dat een “non-celebrity” met duizenden volgelingen in staat was om een product op natuurlijke wijze te pushen. Hun “fans” moesten het gevoel krijgen alsof ze door een vriendin make-up en huidverzorging aangeboden kregen.

Vandaag de dag is de stap om de branche binnen te treden klein. Bij influencers voelt het alsof we net als hen kunnen zijn, wat ervoor zorgde dat veel nieuwe mensen de industrie betraden. Alles wat je nodig hebt, is een telefoon en een Instagram-account. Het resultaat is dat het moeite vergt om nog snel gezien te worden of sterker nog, je doelgroep betrokken te houden. Toch is de oplossing eenvoudiger dan je denkt. De wijze waarop jij jezelf op Instagram presenteert, kan al veel voor je engagement betekenen.

Experts zien momenteel een verschuiving plaatsvinden van perfecte feeds naar ‘echte’, minder vooraf geplande feeds. Men wil mensen volgen die een verhaal kunnen vertellen, een passie hebben of een specifiek talent beheersen. Ook de jongere generatie keert zich tegen de heersende uitstraling van Instagram, waarin het draait om de perfecte locatie, geënsceneerde foto’s en editing skills. Het gaat nu om het echte plaatje, rechtstreeks vanaf je galerij geplaatst, zonder er ingewikkeld over na te denken (past het wel binnen mijn feed?). Ze stellen zich vaker open en durven hun minder perfecte kant bespreekbaar te maken.

Waarom het zo goed werkt? We zouden niet langer geïnteresseerd zijn in hoe influencers het gemaakt hebben. Men is daarentegen op zoek naar dingen waarmee zij zich kunnen identificeren. Het wekt meer interesse om jou als echte persoon te zien, dan de persona die je eigenlijk niet bent. “Instagram vs. reality”-foto’s zijn populairder dan ooit — de realiteit is immers hetgeen waar anderen zich ook mee kunnen identificeren.